Best tak kawin awal?





"Puzab, best tak kawin awal?"

"Puzab, enti boleh balance ke antara kawin and study? Mcm susah je"

"Puzab, susah tak kawin awal?"

Puzab itu.. Puzab ini..

Banyak and selalu sangat orang approach and tanya pasal soalan-soalan dkt atas ni. Kadang-kadang sampai terfikir sendiri, senang ke kawin ni? Boleh ke balance dengan belajar? 

Bila orang tanya, rasa macam obligated lah untuk jawab kn. Biasanya aku akan tanya balik, nak jawapan jujur ke nak jawapan yang kebanyakan orang nak dengar? Hihi.

Bila dah kawin, apa perasan aku? Personally, kawin memang best. Sbb once dah kawin kau akan dapat kawan for the rest of your life. Kau akan ada someone untuk dengar cerita kau setiap hari. Someone that you can rely on. Siapa taknak kan? Lagi-lagi untuk orang yang insecure takut takda kawan macam aku ni ๐Ÿ˜‚

Tapi macam biasa, with great feelings and happiness come great responsibilities kan? Bila kau dah kawin, it's not about you anymore. It's about you and your spouse. 

Kalau dulu kau boleh berlapar tak hiraukan masa makan sebab study, sekarang tak boleh dah sebab kau kena fikir pasal pasangan kau. Lapar ke dia, nak makan ke dia. Kalau dulu kau boleh tidur lewat bangun lewat, sekarang tak boleh, kena bangun pagi siapkan sarapan untuk santapan pasangan kau.

See, it's not about you anymore. Bila kau dah kawin, especially perempuan, kau kena fikir perut suami kau. Kena rajinkan tangan masak.

My experience, suami aku adalah one type of man yang sangat suka makan *typical men kan?* Tapi dia kawin dengan aku yang tak berapa mahir dalam memasak. So among the hardest and difficult moment was time awal-awal suami mintak nak makan itu nak makan ini. Serius asyik rasa nak marah jee sebab kita tak reti masak kan? Tapi let's look at the brighter side, secara tak langsung, aku belajar memasak and alhamdulillah makin rajin masuk dapur masak *bila omak den tak masak la*

Cabaran lain yang aku rasa lepas kawin is bila aku nak study. Kawan-kawan yang kenal aku mesti faham, aku ada satu perangai yang boleh berangin kalau orang kacau aku study. Ajak borak itu ini *terpakai bila dekat-dekat nak midterm test or final*. Bila dah kawin ni, Allah temukan jodoh aku dengan orang yang sangat rajin usik-usik and borak-borak time aku study. Buatlah muka serius macam mana pun, bila suami nak kacau dia tetap buat derkk je and kacau.

Gila kau tak layan suami cakap. Layan je, tapi response tu lambat sikit lah. Kadang-kadang few minutes baru aku reply. At least aku cuba kan? Hihi. Tapi memang agak susah laa ini maciamm๐Ÿ˜

Tu baru ajak berborak, belum mintak potongkan kuku, korekkan telinga lagi. Masyallah, kalau kesabaran tu tipis memang boleh meletup. Eehikkss, tapi aku memang suka manjakan suami aku. Awal-awal kahwin memang dah cakap dekat suami, 'Potong kuku, korek telinga semua biar yang yg buat. Jangan mengada-ngada buat sendiri.' So memang bertabahlah bila suami mintak ditunaikan janji. Yang penting, disamping manjakan suami, dapat PAHALA sebab gembirakan hati suami, insyALLAH. Nak kan pahala free? 

Sekarang aku ada satu perangai yang nak cuba masak demi kegembiraan perut sang suami. Even cuma masak nasi goreng kampung and telur mata. Even. Masih jugak nak masak sebab suka tengok suami yang seronok makan tu. Tapi kalau dah craving nye yang bukan- bukan tengah-tengah malam, memang malas laa aku nak melayan kan?

Tapi bagi aku, Allah takkan bagi jodoh kau awal, kalau Allah tau kau tak mampu.  Mesti sebab kau mampu, that's why Allah datangkan jodoh kau awal. Insyallah, whatever happen, kau mesti boleh atasinye. So soalan macam mana nak balance study and kawin, susah me tak kawin awal, aku rasa korang dah dapat jawapannya kan?

Tak susah kawin awal, cuma tanggungjawab kau makin banyak la. Tu je aku nak share ๐Ÿ˜Š And untuk menjawab soalan semua, best kahwin awal. Tapi tanggungjawab makin besar and banyak. Siapa-siapa yang dah ada orang masuk meminang, and korang memang suka dengan lelaki tu, jalan je lah. Insyallah Allah akan tolong sepanjang perkahwinan korang nanti. Ameen


Regards,
Zaqqeya Amin


No comments: